Już w niedzielę, 16 marca, w przestrzeni Plenum na terenie Stoczni Gdańskiej odbędzie się kolejna edycja Girls Market – cyklicznych targów mody z drugiej ręki, które na stałe wpisały się w trójmiejski kalendarz wydarzeń. Inicjatywa, stworzona z pasji do nadawania ubraniom drugiego życia i zamiłowania do lokalności, tym razem otwiera się na męską część odbiorców. Zadebiutuje Boys Market, dzięki któremu, każdy będzie miał szansę znaleźć coś wyjątkowego. O kulisach wydarzenia, jego idei i początkach Girls Market rozmawiamy z Anielą, współorganizatorką targów i założycielką Kalka Store.
Anielo, jak zaczęła się Twoja przygoda z modą i co sprawiło, że postawiłaś na ubrania z drugiej ręki?
Moja mama od zawsze interesowała się modą vintage i skandynawskim minimalizmem, co mocno na mnie wpłynęło. Odkąd pamiętam, obserwowałam jej stylizacje- i tak narodziła się moja miłość do mody. Zainspirowały mnie również częste wyjazdy za granicę, gdzie mogłam chłonąć pomysły na łączenie kolorów, różnorodnych materiałów czy wzorów od innych kultur.
Na początku 2021 roku powstała Kalka Store- projekt mamy i córki, w świecie gdzie nadprodukcja ubrań jest codziennością, postanowiłyśmy skupić się na nadawaniu drugiej szansy zapomnianym tkaninom. Była to świadoma decyzja, aby działać ekologicznie. Materiały, które używamy, są ponadczasowe i jedyne w swoim rodzaju.


Skąd pozyskujecie ubrania i materiały, jak nadajecie im nowe życie?
Kalka jest podzielona na dwa segmenty- upcycling oraz wyselekcjonowany vintage store. Ubrania do sklepu wyszukujemy na pchlich targach i w secondhandach- tych polskich, jak i zagranicznych. Kalka Upcycled jest natomiast marką tworzącą całkowicie nowe rzeczy, z odzyskanych tkanin. Poszewki na poduszki, obrusy, końcówki materiałów z hurtowni oraz poprodukcyjne ścinki z Trójmiejskich szwalni- to dzięki nim tworzę wyjątkowe gumki do włosów, torby, kołnierzyki czy kosmetyczki. Taka forma pozwala na kolejne lata funkcjonowania danego materiału. Wszystkie projekty są tworzone w małych pracowniach w Gdyni i w Gdańsku.
Jak powstał pomysł na organizację targów w Plenum na terenie Stoczni Gdańskiej?
Bywałam na wielu targach vintage, ale zawsze miałam poczucie, że czegoś w nich brakuje. I tak pojawiła się chęć stworzenia własnych targów wyprzedażowych– takich, które łączyłyby modę, lokalny klimat oraz były miejscem spotkań, które budują społeczność. Wiedziałam, jak podejść do tego od strony mody, a Daria, moja wspólniczka, miała już duże doświadczenie w organizacji eventów. Tak narodził się Girls Market. Chciałyśmy, żeby było to wydarzenie dla wszystkich – bez względu na wiek czy styl, otwarte, swobodne i w duchu zero waste. Stawiałyśmy nacisk na to, aby stworzyć przestrzeń, w której każdy mógłby nie tylko sprzedać lub wymienić swoją garderobę, ale przede wszystkim nawiązać nowe znajomości. Plenum wydawało nam się do tego idealnym miejscem. To przestrzeń otwarta na kulturę, sztukę i muzykę, więc naturalnie wpisała się w naszą wizję. No i tak się zaczęło! Pomysł spotkał się z pozytywnym odbiorem, dzięki czemu marcowa edycja będzie piątą organizowaną, właśnie tam!
Co jeszcze czeka na odwiedzających?
To właśnie jest najlepsze w tym wydarzeniu – nie chodzi tylko o kupowanie ubrań, ale o cały klimat! Plenum to przestrzeń, w której zawsze dzieje się coś ciekawego. Można wpaść na kawę do Kawiarni Plenum, spróbować nowości z karty, a przy okazji trafić na wystawę albo targi śniadaniowe, gdzie lokalne kawiarnie i rzemieślnicy serwują swoje specjały. Co więcej, na strefie W4 czekają food trucki z jedzeniem z różnych stron świata, więc oprócz buszowania wśród ubrań można po prostu miło spędzić czas. I właśnie to wyróżnia Girls Market – nie jest odrębnym wydarzeniem, tylko częścią większego, weekendowego doświadczenia w Stoczni Gdańskiej. Połączenie mody, kultury i kulinariów sprawia, że można tu wpaść na luzie i poczuć ten wyjątkowy, stoczniowy klimat dając sobie chwilę oddechu od codzienności.


DOŁĄCZ DO WYDARZENIA!
Aniela i Daria- to one oddając swoje serce, tworzą wydarzenie, które kierują do mieszkańców Trójmiasta, by zachęcić ich do bardziej świadomego kupowania ubrań, odwiedzenia Gdańskiej Stoczni i pozwolenia sobie na chwilę relaksu przy łyku kawy prosto z kawiarni Plenum. Wejście na wydarzenie jest darmowe, a całość potrwa od 10:00 do 16:00. Najbliższa okazja, by poznać organizatorki i odkryć odzieżowe perełki nadarzy się już 16 marca! Zapraszamy wszystkich do poczucia postindustrialnego klimatu Plenum, w otoczeniu wyjątkowych materiałów z drugiej ręki, które przygotują dla nas wystawcy.
@girlsmarket.3city
@kalka.store
@kalka.upcycled
@plenum_space
Zdjęcia: autorka tekstu i Przemek Mazur

Urodzona i wychowana w Trójmieście, od zawsze zafascynowana jego życiem kulturalnym. Fanka sztuki, kina i fotografii. Każdego dnia odkrywam nowe strony Trójmiasta, dzieląc się nimi z innymi. Z pasją opisuję wydarzenia, miejsca i ludzi, którzy tworzą unikalny klimat tej wyjątkowej aglomeracji.